onsdag den 11. september 2013

Masser af offensive muligheder – men hvad med bagude?

Kvaliteten i Brøndbys trup virker fornuftig. Spiller for spiller vil de fleste medgive at Brøndbys trup ikke burde ligge til en bundplacering. Det er dog en ringe trøst når man tidligere har set OB rykke ned med en af ligaens på papiret bedste trupper. Når man har set Randers rykke ned med et glimrende fodboldhold.

Hvad skal der så til for at ændre på tingenes tilstand? Tja – første og fremmest nogle sejre. Nogle point på kontoen – vil give spillerne tro på tingene.

Personligt har jeg undret mig over at man har valgt at styrke truppen på de offensive pladser? Brøndby har jo rent faktisk skabt en del chancer i deres kampe og faktisk også lavet nogle mål. Næsten et i snit per kamp.

Der hvor det for alvor har haltet har været i forsvaret.  Det ser ud som om vi bliver løbet over ende. Det ser ud som om vi er for langsomme og det ser først og fremmest ud som om vi ikke er ordenligt sammenspillet. Brøndby har lukket næsten 2 mål ind per kamp i de foreløbigt 7 kampe. Det bliver ikke nemt at vinde kampe hvis den trend forsætter.

Nøglen til at vende skuden ligger i at holde nullet. Brøndby MÅ og SKAL få styr på den defensiv. I min optik mangler vi i den grad en højre back. Eller i hvert fald en løsning som fungerer på højre back. Jeg kan pt ikke se en fornuftig løsning. Jeg hænger min hat på at Thomas Frank arbejder hårdt på at knække den knude til træning.

Den næste udfordring er at få balance imellem 4 back kæde og den defensive midtbane – primært Martin Ørnskov. Det har tydeligvis ikke fungeret. Helt ærligt så har han lignet en hund i et spil kegler i flere kampe. Jeg har tidligere været ude i et forsvar af Ørnskov, hvilket jeg stadigvæk vil holde fast i. Jeg tror han har kvaliteten – men jeg håber saft-suseme at det snart kommer til at fungere. Forsvaret har brug for en mand der rydder op foran dem.   

Min holdning er til gengæld også at vi efterhånden har så mange offensive muligheder at det næsten er umuligt at sætte et hold på de offensive pladser.  HVIS vi kan få forsvaret til at fungere bliver vi et svært hold at spille imod. Det er jeg overbevist om.

Ingen kommentarer: