onsdag den 11. april 2012

AURI – redningsmand eller brandslukker?


Så kom forårs-sæsonen i gang. Med sejre over Sønderjyske, FCN, Lyngby og OB. Kun 2 tabte point imod AGF ødelagde det perfekte forår inden den store kamp imod brilleaberne. 13 ud af 15 mulige point fik udsigterne til sejr til at se lyse ud. UEFA-cup-guldet glimtede i fansenes øjne og optimismen sneg sig ind i stort set alle Brøndby-hjerter. Karakteren for de 5 første kampe var i top med et 11-tal (efter den gamle 13-skala)

En sejr over mestrene i Parken kunne virkeligt vise at NU var vi tilbage. Sejren kom bare ikke. Fck viste deres klasse og vandt en ellers velspillet kamp. Det var sådan set ikke fordi Brøndby var chanceløse, eller spillede en dårlig kamp. Slet ikke. Man må bare se i øjnene at klasse-spillere som N’Doye og Willand ikke hænger på træerne i Superligaen og da slet ikke på Vestegnen. De var forskellen. Forskellen på to gode hold, der gerne ville spille fodbold. I pressen var kampen defineret til at være kampen som skulle bringe Brøndby tilbage. Sådan var det ikke hos os fans. Det var derimod den næste kamp imod HB Køge – lige nu er det faktisk i orden at tabe til et stærkere fck-hold. Ingen tvivl om det. Men det er sq hårdt at se drengene med en mental hjerneblødning spille sig selv tilbage til efterårets håbløse fodbold-hold. De 2 triste kampe reducerede hurtigt den samlede karakter til et lidt over middel 9-tal.  

Nu skal AURI så vise om han er mere end en døgnflue. En døgnflue som formåede at rede Brøndby fra nedrykning men ikke mere. Om han er manden som kan gøre 2-3 dårlige kampe til det de er? Nemlig 2-3 dårlige kampe! Eller om han lige som sine forgængere havner i den onde spiral – som hedder tabte kampe = dårlig moral = dårlig fodbold = flere tabte kampe.

De næste kampe byder på et svært program. Horsens ude. Fcm hjemme og Sønderjyske ude. Det er her AURI skal vise at han er ved at støbe et nyt fundament for holdet. Ikke nødvendigvis med 7 eller 9 point. Men i hvert fald med mindst en sejr. Som kan vise at Brøndby stadigvæk er på vej i den rigtige retning på banen.

Jeg vil gerne understrege at dette ikke er et forsøg på at miskreditere AURI’s evner som træner. For mig at se har AURI indtil fået det absolut maksimale ud af en meget, meget svær situation. Stor ros til ham for hans tilgang til opgaven og den succes han har haft indtil videre er ham vel undt. Jeg håber inderligt at den forsætter.

At få det optimale ude at det materiale man har til rådighed er en af de ting der skal på plads for at Brøndby finder vej tilbage til medalje-kampen. Maksimal udnyttelse af alle ressourcer i og omkring ledelsen er det næste. Mere herom senere … tillid og optimisme i forhold til træner og spillere er nemlig ikke det samme som tillid til ledelsen.    

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Jeg har indtil videre modtaget 2 former for kritik i forhold til mit indlæg omkring AURI. Det ene er for et lidt for ”frisk sprog-brug” og specifikt brug af ordet ”brille-abe” som synonym for fans med et tilhørsforhold til fodbold club københavn. Det må jeg tage til mig. Det er min ambition at skrive min blog med en frisk og humør-fyldt tone. Jeg har altid selv godt kunne lide udtrykket ”brilleabe” fordi jeg syntes det tegner et billede af fans med trang til Café latte og designer-briller. Jeg er ikke engang sikker på at det er den korrekte fortolkning af ordet? Måske jeg burde lave en afstemning på min blog?

Den anden del af kritik går i retning af uenighed om AURI succes og karaktergivningen. Jeg håber ikke at man læser min blog som en omgang uforbeholdne roser til AURI. Det jeg har prøvet at forholde mig til er den situation som holdet var i efter efterårs-sæsonen.

Jeg vil gerne sige at AURI langt fra var min drømme-træner. Jeg var nok fortaler for at vi prøvede at hente en international træner med dokumenterede resultater. Gerne en udlænding. Anyway - sådan skulle det ikke være. HJ's tid var ovre - og man valgte så delvist af tidsnød at ansætte AURI og man har så vurderet at man ville give AURI chancen for at stå i spidsen af holdet til foråret. Jeg syntes ikke man kan bedømme AURI for de sidste kampe i efteråret. OK - chok-effekten udeblev. Men den havde ingen vel reelt regnet med.

Det jeg forsøgte at skrive var at 13 point ud af de første 15 point i den grad var bedre end jeg selv havde forventet. Det er med det samme hold som i den grad floppede i efteråret. Jeg må indrømme at jeg er stor tilhænger af at vi får noget kynisme i vores spil. Jeg er træt af flot spille og 0 point og er stor tilhænger af at man – når man er bundhold (hvilket vi er) – satser på at forbedre sit bund-niveau og lægger det smukke spil på hylden. Fck og Rosenborg har excelleret i den model på ret højt niveau. På den lange bane er jeg klart mere til Brøndby-modellen med pres-fodbold med højt tempo og høj teknisk kvalitet. Men det kræver nogle lidt andre spiller-typer end dem vi har. Derfor har du helt ret, der er ikke noget stort på vej. Slet ikke. Jeg er ikke på det der ukuelige optimistiske korstog, som gør sig smukkest i agf efter 3½ sejre.

Men man er nødt til at tage udgangspunkt i situationen – når man bedømmer Brøndby og AURI’s præstation. Vi kom fra et absolut 0-punkt og har fået noget nær maks point i 5 kampe = høj karakter. Siden har vi tabt til fck i en kamp vi egentlig spillede OK og smidt 2 point til Køge i en kamp vi alle helst vil glemme. 14 point i 7 kampe er stadigvæk flest af alle i foråret og dermed naturligvis også godkendt.

Jeg ser AURI som en overgangs-figur. Det er ham der forhåbentligt skal knække kurven og banke noget fight og vinder-instinkt ind i drengene. Jeg ser gerne at man evaluere efter denne eller senest næste sæson og vurdere om ikke der skal noget andet til for at bringe holdet videre.