mandag den 18. juni 2012

Godt for dansk fodbold?


Jeg skal betro jer en ting. Jeg holder IKKE med fck. Faktisk slet ikke. Jeg syntes helt ærligt at det er en møg-klub og jeg så den ligeså gerne synke i grusset. Sådan er det!

På den anden side vil jeg gerne være et menneske med et format – sådan et storsindet menneske der kan give plads til andre menneskers succes uden selv af føle sig mindre af den grund.

Derfor har jeg ofte befundet mig i et dilemma – når jeg konsekvent og i alle sammenhænge har svaret at jeg ikke holder med fck under nogen omstændigheder. Ikke i toto-cuppen. Ikke på børsen. Ikke med fck’s spillere på landsholdet. Og – rigtigt gættet – ikke med fck i Champions League.

Ofte er jeg så blev bebrejdet at jeg var et dårligt menneske – da fck’s succes i internationale sammenhæng var godt for dansk fodbold. Det er muligt tænker jeg så – men jeg holder sq ikke med alligevel. De endeløse diskussioner med ”Onkel Georg” resulterer altid i at jeg stædigt og trodsigt må sætte mig hen i hjørnet – som en bitter gammel mand som ikke vil mit land det bedste. Det er til at leve med – særligt hvis det så også er baseret på en sandhed.

Her forleden dag, sad jeg så og så på start-opstillingen ved EM og tænkte ved mig selv at hele situationen egentligt mindede lidt om 92. Vi har haft nogle gode år i Europa med en række  klubhold (ikke mit) som har præsteret godt i Europa. Alle kender historien stammen fra Brøndbys sejrvante hold udgjorde stammen på landsholdet og hev Verdenshistoriens tyndeste og mest ufortjente EM-sejr hjem til Danmark – som hastigt glemte fakta og fejrede sejren som fodboldens opfindere og beskyttere. Dejligt.

Så slog det mig. Hvor er 10 års total dominans i superligaen som fodaftryk på Landsholdet? Hvor er den stamme af fck-spillere som skal hive kvart og semifinalen hjem? Den er der ikke. fck har trods en lang årrække med gode resultater nationalt og internationalt ikke formået at blive det slagsskib / lokomotiv som Brøndby var for snart en evighed siden. Går man den 23 mand store trup igennem indeholder den 1 spiller som spiller i fck nu samt 3 spillere som har haft sit gennembrud i fck. Stammen på det nuværende landshold består basalt set af spillere som er udlært i FCN, Lyngby og Brøndby.

Det er jo egentligt trist og viser i hvert fald med alt tydelighed at man ikke skal regne med at det drypper på degnen (dansk fodbold) når fck vender tilbage som magtfaktor i Superligaen. Mens jeg venter på at Brøndby på mirakuløs vis får vendt skuden, vil jeg glæde mig over at se FCN i Champions Leaque. Det giver i det mindste lidt den anden vej.


 

  • Stephan Andersen, Evian

  • Anders Lindegaard, Man. United

  • Kasper Schmeichel, Leicester

  • Lars Jacobsen, FCK

  • Michael Silberbauer, Young Boys (FCK)

  • Simon Poulsen, AZ Alkmaar

  • Daniel Wass, Evian

  • Simon Kjær, Roma

  • Daniel Agger, LIverpool

  • Andreas Bjelland, FCN

  • Jores Okore, FCN

  • William Kvist, Stuttgart (FCK)

  • Christian Poulsen, Evian  (FCK)

  • Niki Zimling, Club Brugge

  • Jakob Poulsen, FCM

  • Lasse Schöne, Nijmegen

  • Christian Eriksen, Ajax

  • Dennis Rommedahl, Brøndby

  • Tobias Mikkelsen, FCN

  • Michael Krohn-Dehli, Brøndby

  • Thomas Kahlenberg, Evian

  • Nicklas Pedersen, Groningen

  • Nicklas Bendtner, Sunderland


 


 

2 kommentarer:

Iver sagde ...

En væsentlig forskel på 1992 og nu er, at pengene i udlandet er langt større end i Danmark. I 1992 var forskellen ikke så udtalt som nu, og der var ikke lige så mange talenter der skred udenlands som 17-årige.

Unknown sagde ...

Hej Iver,
tak for dit input. Det er jeg slet ikke uenig i og det er en rigtig god kommentar. Men det ændre ikke på det forhold at fck som magt-faktor i dansk fodbold i snart 10 år ikke har formået at sætte et aftryk på landsholdet i nævneværdiggrad. Med størst budget, flest mesterskaber og international succes er det slående hvor lidt de bidrager med. Og den gode gamle påstand om at fck's succes er godt for dansk fodbold er et falsum Min påstand er at FCN's succes formentlig vil have en god effekt for dansk fodbold. Man må heller ikke glemme at de CL pladser vi har fået kommer som et udtryk for 2 ting. International pointhøst for klubhold og succes for landsholdet.